Bij het openen van de e-mail trof ik een berichtje aan (beter gezegd: drie) waarin ik word uitgenodigd om deel te nemen aan de digitale expositie “Butterfly Effect” van “Contemporary Art Curator Magazine“.
Waarom ik in totaal drie keer de uitnodiging krijg is mij een raadsel (en riekt naar spam), maar het feit wil dat ik in 2017 al een paar keer was benaderd door hetzelfde bedrijf en ik daarmee op een gegeven moment in zee ben gegaan.
De uitkomst van die samenwerking was er nu niet bepaald één om van de daken te schreeuwen en was mijn conclusie “Elke andere kunstenaar die benaderd wordt door dit bedrijf zou ik willen afraden met hen in zee te gaan.”
Aan de andere kant leverde het mij wel contact op met MADS Gallery Milano en de daarop volgende digitale exposities in Milaan.
We zijn inmiddels al weer vier jaar verder en in de tussentijd kan iets nog altijd ten goede veranderen, nietwaar?
In ieder geval staat het interview met mij (dus van vier jaar terug) nog steeds online op de website van Contemporary Art Curator Magazine; bijkans een stukje nostalgie.
Hoe dan ook kon ik het volgende in de e-mail lezen:
“Na bestudering van uw kunstwerk nodigt de redactie u graag uit voor onze nieuwe Online Expositie ‘Butterfly Effect’.
Tentoonstellingsperiode: 21 februari – 21 juli 2022
Online tentoonstelling ‘Butterfly Effect’
De tentoonstelling is bedoeld om ‘s werelds meest getalenteerde kunstenaars in contact te brengen met kunstverzamelaars, tijdschriftredacteuren, curatoren, galeriehouders, kunsthandelaren, influencers, kunstliefhebbers en uw kunst aan duizenden mensen over de hele wereld te laten zien.
Als gevolg van COVID-19 zijn veel aankomende kunstbeurzen en tentoonstellingen geannuleerd of uitgesteld.
We willen kunstenaars een unieke kans bieden om hun kunst online te exposeren en te promoten.
Het idee van ‘Butterfly Effect’ werpt licht op hoe een simpele actie, zoals het klapperen van de vleugels van een vlinder in een deel van de wereld, een sneeuwbaleffect van gebeurtenissen over de hele wereld in gang kan zetten.
Het concept ‘Butterfly Effect’ is ontstaan uit de chaostheorie van Edward Lorenz, die het idee uitdroeg dat je, ongeacht wie je bent, de wereld aanzienlijk kunt beïnvloeden.
Kunst heeft een impact op de samenleving door de meningen van mensen te veranderen, idealen bij te brengen en ervaringen over te dragen tussen plaats en tijd.
Kunst kan sociale verandering beïnvloeden; het kan mensen een stem geven.
Kunst heeft de kracht om emoties op te wekken bij degenen die het zien, waardoor ze opkomen voor verandering.
Contemporary Art Curator Magazine heeft zijn naam gevestigd door de beste hedendaagse kunst van over de hele wereld samen te stellen.
Het is een van de beste online tijdschriften voor hedendaagse kunst (750.000 unieke maandelijkse bezoekers) met duizenden volgers van over de hele wereld, met inhoud die dagelijks wordt bijgewerkt met artikelen en interviews.
We hebben 421.000 unieke volgers op Instagram en 13.000 volgers op Facebook.
Onze volgers zijn kunstverzamelaars, tijdschriftredacteuren, curatoren, galeriehouders, kunsthandelaren, bloggers, kunstenaars en kunstliefhebbers.
De deadline voor inschrijving voor deze expositie is 1 februari 2022.
Houd er rekening mee dat het aantal kunstenaars dat op deze manier wordt uitgelicht beperkt is.
Met de inschrijving kunt u rekenen op:
1. Biografie en Artist Statement
2. 8 kunstwerken die tentoon gesteld worden
3. Contactgegevens (website, e-mail en sociale media-accounts)
4. Certificaat van deelname (PDF)
5. Expositie flyer (deze kan gebruikt worden op de persoonlijke website en/of sociale media om deelname aan de expositie aan te kondigen)
6. Kunstenaarsfoto (uw foto, portret, foto van u in de studio, foto van u in een tentoonstelling, enz.).
Ik vind dit toch wel een lastige gezien de eerdere ervaringen die ik gehad heb met dit bedrijf.
Maar zoals ook al eerder geschreven: dat was vier jaar geleden.
In de tussentijd kan er het een en ander (in de positieve zin van het woord) veranderd zijn.
Daarnaast levert dit sowieso veel exposure op en dat is ook gunstig voor mijn modellen die hieraan wellicht wel willen meewerken.
Gelukkig is er nog even tijd om over na te denken en mijn modellen te polsen, want de deadline is uiteindelijk “pas” 1 februari.
Wordt misschien nog wel vervolgd.